Az M2 hosszabbítása

Mindenki őrizze meg a nyugalmát, a bejegyzésben leírt ötletek a szerzőé, semmilyen hivatalos javaslatnak nem alkotják a részét. Nem valami titkos reakció-tesztelés van folyamatban, viszont szívesen fogadok ötleteket, bírálatokat. Téma: az M2 (piros metró) átalakítása.

A nyugati hosszabbítás

A nyugati hosszabbításnál számomra eleve az kérdés, hogy lenne-e értelme. Ennek is két iránya szokott szóba kerülni.

Az egyik a hűvösvölgyi szárnyvonal kérdése. Ez a mai Hűvösvölgy végállomást és az egykori Moszkva teret kötné össze. A kiindulópont gondolom az, hogy az ott lévő villamos nem képes gyorsan szállítani a közlekedőket, miközben az autók száma egyre jobban növekszik. Itt csak azzal lehetne eredményt elérni, ha az autó kényelmével felérő metró épülne. Valószínű, hogy sokan a gazdagok metrójának tartanák, ezért ennek a szárnyvonalnak a kiépítésével nem számolok.

A másik kérdés a kelenföldi hosszabbítás ügye. Ellene szól, hogy nem lenne sok megállója, ha a MÁV jelenlegi vágányainak a nyomvonalát követné. Az alábbi térképen (Google Maps-ból gányolva, mint az oldal többi térképe is) egy merészebb megoldás szerepel:

metro2ny.JPG

Az 5 új megálló:

1. MOM Park (vagy bármi más, de a megálló helye adott)
2. BAH-csomópont
3. Kosztolányi Dezső tér
4. Kórház
5. Kelenföld

A MOM Park a környékbeli létesítmények miatt lenne indokolt. A BAH-csomópont egy átszállóhely. A Kosztolányi majdnem kapott metrót, így a metróállomás létesítése nem új ötlet. Mivel itt lesz a 4-es villamos végállomása, nagyon sok busz itt keresztezi egymást, lenne értelme ennek a megállónak is. A kórházi megálló  a lakótelep miatt is indokolt lenne. Kelenföld pedig egy átszállóhely.

Ez a nyugati hosszabbítás megoldaná Buda északi és a déli részei közötti gyors közlekedés hiányát is. A fonódó villamos ezt a kapcsolatot úgy hozza létre, hogy kikerüli a lakott területeket, különösen azt az útszakaszt, ami a budai körútként lenne képes üzemelni.

Megálló a Keleti és a Stadionok között?

Számomra nem kérdés, hogy az Aréna Plázánál is meg kellene állítani a metrót. Ha a bevásárlóközpont nem is maradna meg, a helyén talán akkor is lenne valami. Most viszont látszódik, hogy embertömeg hömpölyög a Keleti és a Pláza között, tehát reagálni kellene az igényre.

Egyébként ha MÁV lennék, akkor csak úgy heccből indítanék egy 10 percenként közlekedő ingajáratot a legszélső vágánynál kialakítva.

Sőt, arra is rávenném magam, hogy az alábbi megállókkal külön járatot indítsak:

1. Keleti
2. Aréna
3. Rákos
4. Rákosliget
5. Kőbánya felső
6. Rákoscsaba-Újtelep
7. Rákoscsaba
8. Pécel

Nem mintha de facto nem létezne ez a "járat", csak leválasztva működtetném, akár HÉV-ként is, nem fizettetve a közigazgatási határ átlépése miatt, így teremtve konkurenciát a fővárosi tömegközlekedésnek.

Keleti hosszabbítás

Az előzőekben leírt terv már utal arra, hogy a XVII. kerület bekapcsolása szükséges lenne a metróhálózatba. E sorok írója élt a XVII. kerületben és tudja mit jelent onnan az M2 végállomásáig bejutni. Először el kell jutni egy buszig, ami a Városközpontba visz. Onnan van busz az Őrs vezér térig, melyen sokszor 35-40 perceket kell ácsorogni, iszonyatos melegben. Ezt mindenképpen fel kell számolni.

A HÉV irányába hosszabbítva az alábbi módon történne az elképzelésem szerint a kapcsolat kiépítése.

Az Őrs vezér terén lévő végállomás a kocsiszín miatt van a felszínen. Jól látható azonban, hogy az összekötésnek a felszín alatt kell lennie. Ezért egy felszín alatti új állomást alakítanék ki, a mai aluljáró alatt. Ide az aluljárón keresztül lehetne lejutni, de ehhez ki kell építeni a mozgólépcsőket az aluljáró minden lépcsője mellé.

A HÉV vonalán, de a felszín alatt érintené a metró a Rákosfalva, Nagyicce, Sashalom és a Mátyásföld repülőtér állomásokat. A következő megálló az Újszász utca lenne, ennek az indokoltsága szerintem kétségtelen (szintén laktam ott). Utána Rákoskeresztúr (városközpont) lenne a következő megálló. A merész megoldás ezt követően: Rákoshegy majd Ferihegy 2-es terminál.

A hosszabbítás térképe, az egyéb déli metróvonalak nélkül:

metro2k.JPG

 

Tehát az állomáslista:

1. Kelenföld
2. Kórház
3. Kosztolányi
4. BAH-csomópont
5. MOM Park
6. Déli
7. Moszkva tér
8. Batthyányi tér
9. Kossuth tér
10. Deák tér
11. Astoria
12. Blaha Lujza tér
13. Keleti pályaudvar
14. Aréna
15. Stadionok
16. Pillangó utca
17. Őrs vezér tere
18. Rákosfalva
19. Nagyicce
20. Sashalom
21. Mátyásföld
22. Újszász utca
23. Rákoskeresztúr
24. Rákoshegy
25. Ferihegy 2

Címkék: m2