Az M1 hosszabbítása

Mindenki őrizze meg a nyugalmát, a bejegyzésben leírt ötletek a szerzőé, semmilyen hivatalos javaslatnak nem alkotják a részét. Nem valami titkos reakció-tesztelés van folyamatban, viszont szívesen fogadok ötleteket, bírálatokat. Téma: az M1 (kisföldalatti) átalakítása.

Az M1-ről kialakított értelmezésem

Az M1 ideális metró. A felszínről gyorsan le lehet jutni, nem kell jelentős időt fordítani a mozgólépcsőzésre. Ez a belső kerületekben szerintem sokat számít. Pont azt a célt tölti be, ami a metrónak amúgy is célja: gyors helyváltoztatás, forgalmi akadályok nélkül. Ez az előny egészen addig megmarad, amíg a gyakran járnak a szerelvények.

Azért, hogy az utasszám növelhető legyen, egyterű szerelvényeket kell kialakítani. Ez a BKK terveiben is megjelent. Különösen azért indokolt ez, mert a meglévő megállóhelyek állítólag nem hosszabbíthatók. Az is megoldásra váró probléma, hogy lifteket kell beépíteni minden állomásra.

A dunai átvezetés

Amikor metróról gondolkodunk, akkor várost alakítunk. Nem a jelen részére, hanem a holnapnak. Ezért nem szabad kicsinyeskedni: nálam az M1 átmegy Budára!

Első új megálló a Vigadó lenne. Ott úgy kell átvariálni a felszínt, hogy a majdan megépülő gyaloghíd közepén az M1 át tudjon haladni (2-es villamos alatt vagy felett?). Nem lenne badar dolog a Vigadónál középperonos megállót kialakítani.

Az M1 ezt követően feljönne a felszínre, majd a gyaloghídon átmenne Budára. Ilyen megoldás látható az Octogon Consulting prezentációjában is:

m1nyugati2.JPG

 

Ugyanez jelenik meg a gyaloghid.hu oldal képén is:

m1nyugati3.JPG

Az M1 betöltené ezzel azt a funkciót is, hogy a Várkert (budai) végállomással bekapcsolja a Várat is az elérhető belvárosi látványosságok közé. Ez ma nagyon hiányzik!

Ezen kívül is szükség lenne ezen a részen egy gyaloghídra, valamint a budai térség közepének az elszigeteltsége is csökkenne.

Valahogy így nézne ki egy Google Maps térképen:

m1nyugati.JPG

 

Összekötés az Oktogonon

Az M1 és a 4/6 villamos kapcsolata jelenleg nem ideális, mert a Hősök tere felé vezető oldali lejárat és a villamosmegálló nagyon távol esik egymástól. Az Oktogon lefele nem alakítható korlátlanul a közművezetékek miatt, ezért a 4/6 felszín alá vitelével kialakítható megoldás szóba sem jöhet. Valamit azonban mégis kellene kezdeni ezzel a helyzettel.

Egy rémisztő ötlet: az M1 peronszintje felett kellene kialakítani a 4/6 villamos megállóját. Onnan mozgólépcsők és liftek vinnék le az utasokat a megfelelő peronra. Ezek a lejáratok a villamosmegálló két pontján kerülnének kialakításra (a két iránynak megfelelően). E miatt szélesebb lehetne a most amúgy veszélyesen keskenynek tűnő villamosmegálló. A nagy átalakítás az Andrássy út ehhez igazodó korrekciója lenne.

Ahogyan ezen a mozawebes képen (hála a google képkeresőnek) is látszódik, a villamosmegálló éppen középen helyezkedne el - az Andrássy út pedig két oldalról megkerülné:

m1oktogon.JPG

Az 1-es villamossal való kapcsolat

Ez a kapcsolat nagyon indokolt lenne. 2014-ben már majdnem létre is lett hozva, ahogyan a Blikk fotóin is látható:

m1villamos1.jpg

 

m1villamos2.jpg

 

Nem lett volna egyébként rossz ötlet, ha akkor gyorsan összehívnak egy tanácskozást és mivel az 1-es villamost amúgy is újraépítették, akkor már ezt a kérdést is megoldották volna. Az M1 már amúgy sem járt, az 1-es villamos szintén nem. Sajnos ez a lehetőség elmúlt.

Északi hosszabbítás

Azt gondolom, hogy az M1-nek folytatódnia kell észak felé. Az én elképzeléseimben egészen a Pólus Center felé halad, érintve az Asia Centert is. Az alábbi 28 megállója lenne tehát az eddigieket is figyelembe véve:

  • Várkert
  • Vigadó
  • Vörösmarty tér
  • Deák Ferenc tér
  • Bajcsy-Zsilinszky út
  • Opera
  • Oktogon
  • Vörösmarty utca
  • Kodály körönd
  • Bajza utca
  • Hősök tere
  • Széchenyi fürdő
  • Hungária körút (átszállás az 1-es villamosra)
  • Mexikói út (új végállomás, innen a villamos mai vonala alatt haladna)
  • Erzsébet királyné útja, aluljáró
  • Laky Adolf utca
  • Nagy Lajos király útja
  • Fűrész utca
  • Rákospatak utca
  • Miskolci utca
  • Öv utca
  • Tóth István utca
  • Mézeskalács tér (itt lenne az Erdőkerülő utca felé haladó villamos végállomása, mely a Szentmihályi úton a XVI. kerületbe közlekedne, akár a Körvasút sorig)
  • Szerencs utca
  • Rákospalotai temető (Szentmihályi út sarkán)
  • Szilas park (Pólus előtt)
  • Szentmihályi út (mai 7-es buszcsalád végállomásánál, a lakótelep miatt; egyben az M4-re átszállóhely, mely az Újpest-Rákospalota M3 megállóig járna)
  • Páskom-liget (Asia Center mellett)

Így az M1 érintené az alábbi kerületeket: I., V., VI., XIV., XV. és XVI.

Térképen az északi szakasz:

m1eszaki.JPG

Hálózatfejlesztés

Azon el lehet gondolkodni, hogy van-e értelme ennyire metróvonalakkal átszőni az északi városrészt. Amint a sorozat további részeiben (M2, M3, M4, M5, M6) majd kiderül, van. Az M2, az M3 és az M4 vonalak is kapnának mindkét mai végállomásaikhoz hosszabbítást. Az M2 a XVII. kerület felé haladna a pesti oldalon, az M3 eljutna Káposztásmegyerre úgy, hogy a Rákospalota-Újpestnél végállomásozna az M4.

Az M2 Budán haladna tovább, és ha Kelenföld lenne az irány, akkor Gazdagrét felé mehetne. Az M4 így Budafok felé lenne hosszabbítva. Az M5 Óbudáról indulva a tervezett Astoria megállón át a Kálvin tér után a Petőfi híd budai hídfőjénél állna meg, majd onnan a Nemzeti Színház és Csepel felé folytatná az útját.

Az M3 északi és déli hosszabbítása egyértelmű. Az M6 a dél-pesti néhány kerület utasait hozná be a belső kerületekbe. És ezt követően lenne egy M7 is, mint dunai metró, ami olimpiával vagy anélkül is hasznosítható lenne, de erről majd a hetedik részben :)

A cél az lenne, hogy Budapest minden kerületének legyen metróhoz kapcsolata, mellyel a belső kerületek jól elérhetőek és a város is átjárhatóvá válna, de erről majd a továbbiakban.

Címkék: m1