Az M1 hosszabbítása
Mindenki őrizze meg a nyugalmát, a bejegyzésben leírt ötletek a szerzőé, semmilyen hivatalos javaslatnak nem alkotják a részét. Nem valami titkos reakció-tesztelés van folyamatban, viszont szívesen fogadok ötleteket, bírálatokat. Téma: az M1 (kisföldalatti) átalakítása.
Az M1-ről kialakított értelmezésem
Az M1 ideális metró. A felszínről gyorsan le lehet jutni, nem kell jelentős időt fordítani a mozgólépcsőzésre. Ez a belső kerületekben szerintem sokat számít. Pont azt a célt tölti be, ami a metrónak amúgy is célja: gyors helyváltoztatás, forgalmi akadályok nélkül. Ez az előny egészen addig megmarad, amíg a gyakran járnak a szerelvények.
Azért, hogy az utasszám növelhető legyen, egyterű szerelvényeket kell kialakítani. Ez a BKK terveiben is megjelent. Különösen azért indokolt ez, mert a meglévő megállóhelyek állítólag nem hosszabbíthatók. Az is megoldásra váró probléma, hogy lifteket kell beépíteni minden állomásra.
A dunai átvezetés
Amikor metróról gondolkodunk, akkor várost alakítunk. Nem a jelen részére, hanem a holnapnak. Ezért nem szabad kicsinyeskedni: nálam az M1 átmegy Budára!
Első új megálló a Vigadó lenne. Ott úgy kell átvariálni a felszínt, hogy a majdan megépülő gyaloghíd közepén az M1 át tudjon haladni (2-es villamos alatt vagy felett?). Nem lenne badar dolog a Vigadónál középperonos megállót kialakítani.
Az M1 ezt követően feljönne a felszínre, majd a gyaloghídon átmenne Budára. Ilyen megoldás látható az Octogon Consulting prezentációjában is:
Ugyanez jelenik meg a gyaloghid.hu oldal képén is:
Az M1 betöltené ezzel azt a funkciót is, hogy a Várkert (budai) végállomással bekapcsolja a Várat is az elérhető belvárosi látványosságok közé. Ez ma nagyon hiányzik!
Ezen kívül is szükség lenne ezen a részen egy gyaloghídra, valamint a budai térség közepének az elszigeteltsége is csökkenne.
Valahogy így nézne ki egy Google Maps térképen:
Összekötés az Oktogonon
Az M1 és a 4/6 villamos kapcsolata jelenleg nem ideális, mert a Hősök tere felé vezető oldali lejárat és a villamosmegálló nagyon távol esik egymástól. Az Oktogon lefele nem alakítható korlátlanul a közművezetékek miatt, ezért a 4/6 felszín alá vitelével kialakítható megoldás szóba sem jöhet. Valamit azonban mégis kellene kezdeni ezzel a helyzettel.
Egy rémisztő ötlet: az M1 peronszintje felett kellene kialakítani a 4/6 villamos megállóját. Onnan mozgólépcsők és liftek vinnék le az utasokat a megfelelő peronra. Ezek a lejáratok a villamosmegálló két pontján kerülnének kialakításra (a két iránynak megfelelően). E miatt szélesebb lehetne a most amúgy veszélyesen keskenynek tűnő villamosmegálló. A nagy átalakítás az Andrássy út ehhez igazodó korrekciója lenne.
Ahogyan ezen a mozawebes képen (hála a google képkeresőnek) is látszódik, a villamosmegálló éppen középen helyezkedne el - az Andrássy út pedig két oldalról megkerülné:
Az 1-es villamossal való kapcsolat
Ez a kapcsolat nagyon indokolt lenne. 2014-ben már majdnem létre is lett hozva, ahogyan a Blikk fotóin is látható:
Nem lett volna egyébként rossz ötlet, ha akkor gyorsan összehívnak egy tanácskozást és mivel az 1-es villamost amúgy is újraépítették, akkor már ezt a kérdést is megoldották volna. Az M1 már amúgy sem járt, az 1-es villamos szintén nem. Sajnos ez a lehetőség elmúlt.
Északi hosszabbítás
Azt gondolom, hogy az M1-nek folytatódnia kell észak felé. Az én elképzeléseimben egészen a Pólus Center felé halad, érintve az Asia Centert is. Az alábbi 28 megállója lenne tehát az eddigieket is figyelembe véve:
- Várkert
- Vigadó
- Vörösmarty tér
- Deák Ferenc tér
- Bajcsy-Zsilinszky út
- Opera
- Oktogon
- Vörösmarty utca
- Kodály körönd
- Bajza utca
- Hősök tere
- Széchenyi fürdő
- Hungária körút (átszállás az 1-es villamosra)
- Mexikói út (új végállomás, innen a villamos mai vonala alatt haladna)
- Erzsébet királyné útja, aluljáró
- Laky Adolf utca
- Nagy Lajos király útja
- Fűrész utca
- Rákospatak utca
- Miskolci utca
- Öv utca
- Tóth István utca
- Mézeskalács tér (itt lenne az Erdőkerülő utca felé haladó villamos végállomása, mely a Szentmihályi úton a XVI. kerületbe közlekedne, akár a Körvasút sorig)
- Szerencs utca
- Rákospalotai temető (Szentmihályi út sarkán)
- Szilas park (Pólus előtt)
- Szentmihályi út (mai 7-es buszcsalád végállomásánál, a lakótelep miatt; egyben az M4-re átszállóhely, mely az Újpest-Rákospalota M3 megállóig járna)
- Páskom-liget (Asia Center mellett)
Így az M1 érintené az alábbi kerületeket: I., V., VI., XIV., XV. és XVI.
Térképen az északi szakasz:
Hálózatfejlesztés
Azon el lehet gondolkodni, hogy van-e értelme ennyire metróvonalakkal átszőni az északi városrészt. Amint a sorozat további részeiben (M2, M3, M4, M5, M6) majd kiderül, van. Az M2, az M3 és az M4 vonalak is kapnának mindkét mai végállomásaikhoz hosszabbítást. Az M2 a XVII. kerület felé haladna a pesti oldalon, az M3 eljutna Káposztásmegyerre úgy, hogy a Rákospalota-Újpestnél végállomásozna az M4.
Az M2 Budán haladna tovább, és ha Kelenföld lenne az irány, akkor Gazdagrét felé mehetne. Az M4 így Budafok felé lenne hosszabbítva. Az M5 Óbudáról indulva a tervezett Astoria megállón át a Kálvin tér után a Petőfi híd budai hídfőjénél állna meg, majd onnan a Nemzeti Színház és Csepel felé folytatná az útját.
Az M3 északi és déli hosszabbítása egyértelmű. Az M6 a dél-pesti néhány kerület utasait hozná be a belső kerületekbe. És ezt követően lenne egy M7 is, mint dunai metró, ami olimpiával vagy anélkül is hasznosítható lenne, de erről majd a hetedik részben :)
A cél az lenne, hogy Budapest minden kerületének legyen metróhoz kapcsolata, mellyel a belső kerületek jól elérhetőek és a város is átjárhatóvá válna, de erről majd a továbbiakban.