Metrókkal Rákospalotára?
A tegnapi bosszankodás folytatása: tripla metróhosszabbítás. Csak a bosszankodás szőtte álomkép...
A négyes metró eredetileg Buda déli részéről indult volna Rákospalotára, nagyjából a mai hetes végállomás felé. A Keletitől északra történő első és második hosszabbítás ugyanezt az útvonalat fedné le, ezzel létrejönne egy olyan utasszám, amire eredetileg is számoltak a négyes tervezésénél. Szokás a négyes vonal utasszámait gúnyolni, csakhogy a papíron tervezett és a megvalósult szakasz nem ugyanaz, hanem nagyjából a fele (csak a hosszát tekintve).
Ha a reményeim szerint valaha megépül a négyes északi része, akkor még mindig marad egy másik kérdés, amit komolyan nem szokás elővenni: az egyes hosszabbítása.
Az egyes vonal reprezentációs céllal épült. A mai városban tulajdonképpen van funkciója, mert összeköti a Deák teret az Oktogonnal, a Városligettel és a hármas villamossal. Mindezt úgy, hogy a felszínről gyorsan elérhető, gyakran jár, rendkívül kevés a baleset. Ha az akadálymentességben és a befogadóképességben van is hiba, nehéz letagadni, hogy ez egy nagyon jól működő járat (tulajdonképpen klasszikus metró, érdemes lenne ilyet építeni, sőt, elszállt pillanataimban a 4/6-os villamos teljes vonalát is ilyenné alakítanám át). Az egyest be lehetne (kellene) fogni arra, hogy a mai Pest északi részei jobb kiszolgálást kapjanak.
Az egyes déli részét "kivinném" a kettes villamosig. Állítólag a Dunán való átvezetése mérnökileg lehetetlen, még egy gyaloghídon is, ebbe ezért nem szólok bele. "Megállítanám" az egyes villamosnál is, amúgy egészen extrém helyzet, hogy ez senkinek nem jutott komolyan az eszébe. A mostani északi végállomástól (akár) ritkább állomássűrűséggel is, de a négyes rákospalotai végállomásáig ki lehetne vezetni.
Amikor tripla hosszabbítást emlegettem, akkor az M3 jutott eszembe. Az M3 talán végre tényleg elmegy Káposztásmegyerre és akkor a IV./XV. kerület határában élők is tudnának metróval járni a 14-es villamos és egyéb borzalmasan lassú járatok helyett.
A metró: nagy tömeget képes szállítani, komfortos körülményeket biztosít az utazáshoz, sűrűn jár, gyors utascsere jellemzi és mentes a forgalmi akadályoktól. Ez egy olyan előny, amelynek az eltagadását szerintem nem lehet megindokolni.